צבעים בצילום: מה לשלב ואיך?

צילומי ילדים

לצבעים יש תפקיד מכריע בצילום. הם מושכים את תשומת הלב של הצופה, קובעים את ה"וייב" ואת הרגש של התמונה, ואפילו קובעים איזה מסר היא תעביר. לכן, חשוב לשים לב לצבעים שאתם בוחרים לשלב בצילום ולאופן שבו הם משולבים.

אמנם אין חוקים קשיחים שקובעים איך ומתי לשלב צבעים בצילום, אך יש כמה קווים מנחים ועקרונות כלליים שיעזרו לכם ליצור קומפוזיציות מושכות והרמוניות מבחינה ויזואלית. במאמר זה שמתי את האצבע על כמה דברים חשובים שיש לקחת בחשבון כדי ליצור תמונות יפות שיתפסו את העין:

מהו גלגל הצבעים?

כדי להתחיל לעסוק בשילוב צבעים בצילום, צריך קודם כל להכיר קצת את גלגל הצבעים. גלגל הצבעים הוא גלגל המכיל את כל הצבעים, ובאמצעותו ניתן לראות כיצד כל הצבעים קשורים אחד לשני, ועד כמה הם קרובים ורחוקים זה מזה. 

הגלגל מחולק לצבעים ראשוניים, משניים ושלישוניים. צבעים ראשוניים (אדום, צהוב וכחול) הם צבעי יסוד שלא ניתן ליצור על ידי ערבוב צבעים אחרים. צבעים משניים (ירוק, כתום וסגול) נוצרים על ידי ערבוב של שני צבעי יסוד. צבעים שלישוניים (צהוב-ירוק, כחול-ירוק, כחול-סגול, אדום-סגול, אדום-כתום וצהוב-כתום) נוצרים על ידי ערבוב של צבע ראשוני וצבע משני.

גלגל צבעים
גלגל צבעים

אז איך גלגל הצבעים קשור לשילוב צבעים בתמונה? מיד נראה:

איזה צבעים לשלב?

שילובי צבעים מסוימים נוטים לעבוד היטב יחד, בעוד שאחרים יכולים להיות צורמים או מתנגשים. בתור התחלה, ישנם כמה שילובים קלאסיים של צבעים שניתן להשתמש בהן כדי להגיע לתוצאה שתמשוך את העין:

צבעים משלימים

צבעים משלימים הם צבעים הממוקמים זה מול זה בגלגל הצבעים, כמו אדום וירוק, כחול וכתום, או סגול וצהוב. שילובי צבעים משלימים יכולים להיות יעילים מאוד, מכיוון שהם יוצרים ניגודיות ויזואלית חזקה ומושכים את תשומת הלב של הצופה. 

עם זאת, חשוב להשתמש בצבעים משלימים בזהירות גדולה, מכיוון שהם יכולים להיות צורמים מאוד אם משתמשים בהם בכמות מוגזמת. כמו כן, חשוב להשתמש בשני הצבעים בצורה שווה  יחסית, כדי שאחד לא יאפיל על חברו ויגנוב את כל הפוקוס.

צבעים אנלוגיים

צבעים אנלוגיים הם צבעים שנמצאים זה ליד זה בגלגל הצבעים, כגון אדום, כתום וצהוב, או ירוק, כחול וסגול. ערכות צבעים אנלוגיות הן הרמוניות ויוצרות תחושת אחדות. צבעים אלו נעימים לעין מפני שהם בעלי גוון דומה, אבל לא זהים.

ערכת צבעים זו היא הפופולרית ביותר, אבל חסרונה המרכזי הוא שקשה "לתפוס" את העין באמצעותה, מפני שהיא רכה ונעימה.

צבעים טריאדיים

צבעים טריאדיים הם צבעים הממוקמים באופן שווה סביב גלגל הצבעים, כגון אדום, צהוב וכחול, או ירוק, כתום וסגול. ערכות צבעים טריאדיות כוללות בחירה של שלושה צבעים הממוקמים באופן שווה סביב גלגל הצבעים, והן יכולות להיות יעילות מאוד, מכיוון שהן מציעות איזון טוב של ניגודיות והרמוניה

ערכות אלו אמנם מלאות חיים ודינמיות, אבל הן גם קשות לאיזון, ולכן חשוב לבחור את הצבעים בקפידה, מכיוון ששילובים מסוימים יכולים להיות צורמים אם הצבעים רוויים מדי.

צבעים מונוכרומטיים

צבעים מונוכרומטיים הם גוונים שונים של אותו צבע, למשל שילוב של גווני כחול, כמו תכלת, כחול בינוני וכחול כהה. ערכות צבעים מונוכרומטיות יכולות להיות מרגיעות ואלגנטיות, אך הן יכולות להיות גם מונוטוניות ומשעממות אם לא משתמשים בהן בזהירות.

צבעים עזים בצילום

איך בוחרים איזה שילוב צבעים מתאים?

אחרי שהכרנו את שילובי הצבעים המומלצים, נלמד כיצד לבחור מי מהם מתאים עבור התמונה שאנו רוצים לצלם:

בראש ובראשונה, חשוב לקחת בחשבון את ה"וייב" ואת הנושא של התמונה שלך. שילובי צבעים שונים מעוררים רגשות אחרים ומשדרים מסרים בהתאם. לדוגמה, צבעים חמים ורוויים כמו אדום, כתום וצהוב משדרים אנרגיה ומושכים תשומת לב, בעוד שצבעים קרים ומושתקים כמו כחול וירוק נוטים להיות מרגיעים ומשרי שלווה.

כתוצאה מכך, אם אנחנו רוצים להעביר התרגשות ואנרגיה, נשתמש בצבעים בהירים ונועזים, בעוד שצבעים רכים ועדינים יותר עשויים לשמש כדי ליצור אווירה רגועה ושלווה. צבעים ניטרליים, כגון שחור, לבן ואפור, יכולים לשמש כאיזון ולעזור לקרקע את הקומפוזיציה. בבחירת צבעים לצילום, חשבו איזה מצב רוח או מסר אתם רוצים להעביר ובחרו צבעים שיתמכו בכך.

אחרי שילוב הצבעים, איך מאזנים ביניהם?

גם אחרי שבחרנו באיזה שילוב מהגלגל אנחנו רוצים להשתמש, והבנו האם אנחנו צריכים להשתמש בצבעים חמים או קרים, עלינו להבין כיצד לאזן את שילוב הצבעים בצורה שתמשוך את העין:

איזון צבעים

חשוב לקחת בחשבון את איזון הצבעים בתמונה. אם צבע אחד שולט בתמונה, הוא יכול להיות להסיח את הדעת משאר האלמנטים בתמונה. במקום זאת, נסו להשתמש בשילוב מאוזן של צבעים, כדי להבטיח שאף צבע לא יבלוט יותר מדי. תמונה מאוזנת היטב תהיה תמונה המכילה שילוב טוב של גוונים חמים וקרירים, כמו גם איזון טוב בין האזורים הבהירים והכהים.

עוצמת הצבעים

צריך להתייחס גם לעוצמת הצבעים. צבעים בולטים ורוויים יכולים להוסיף דרמה והשפעה לתמונה, אך חשוב להשתמש בהם במשורה. יותר מדי צבעים זרחניים ובולטים יכולים להיות מסנוורים וקשים לצפייה. מצד שני, שימוש בצבעים רכים ומאופקים יותר יכול ליצור מראה עדין ומתוחכם. איזון טוב יכול ליצור תמונה מגובשת והרמונית.

מיקום הצבעים

לבסוף, חשוב לשקול את מיקום הצבעים בתוך המסגרת. אזורים שונים של בתמונה יכולים להיות מודגשים באופן שונה, בהתאם לצבעים ולדוגמאות הקיימות. לדוגמה, צבע בהיר ורווי מאוד הממוקם במרכז הפריים ימשוך באופן טבעי את תשומת ליבו של הצופה, בעוד שצבע מושתק יותר הממוקם ברקע עשוי להיות פחות מורגש. על ידי שיקול דעת במיקום הצבעים בתמונה ניתן "להחליט" עבור הצופה לאיפה הוא יסתכל, למשוך אותו לאלמנטים ספציפיים שבהם נבחר וליצור תמונה דינמית שתופסת את העין.

לסיכום: איך מחליטים איזה צבעים לשלב בתמונה? איך מאזנים ביניהם?

נשתמש בגלגל הצבעים, נבחר איזה שילוב צבעים מתאים למסר שרוצה להעביר התמונה ונאזן ביניהם בעדינות עד לקבלת התמונה המושלמת.